zoekwoorden onderzoek google
Blog

Zoekwoorden onderzoek Google

Eenvoudig zelf doen in 5 stappen

Zoekwoorden onderzoek, of zoektermen onderzoek zoals het ook wel genoemd wordt, kun je eenvoudig zelf doen. Je moet alleen even weten hoe het werkt (zoals eigenlijk met de meeste zaken het geval is).

Een kind kan de was doen, maar die moet je ook eerst uitleggen hoe het moet. Daarna is het zo moeilijk nog niet. Althans als we het bij de basis houden. Uiteraard kun je zo diep gaan als je zelf wilt. Hieronder leg ik uit hoe je een zoekwoorden onderzoek eenvoudig zelf kunt doen in 5 stappen.

Laten we beginnen bij het begin. (Zoals ook voor de meeste dingen geldt.)

Stap 1. Denk zelf na

En dit bedoel ik niet lullig. Op welke woorden wil jij gevonden worden? En welke woorden zou jij zelf intikken in de zoekmachine om jouw product of dienst te vinden? Jij kent jouw producten het beste, dus kun je hier vast ook wat zoekwoorden voor bedenken en een aantal variaties erop. En doe eens gek: bedenk wat vragen waar mensen jouw product of dienst mee zouden kunnen zoeken.

Maak een lijstje voor jezelf met al deze woorden (en het liefst nog meer!). Denk aan mensen die jouw product of dienst misschien (nog) niet kennen. Hoe zouden die het omschrijven? Zoekwoorden en zoektermen hoeven niet uit één woord te bestaan. Dit mag ook een groepje woorden zijn, zoals (in mijn geval) ‘Freelance tekstschrijver Heerhugowaard’ bijvoorbeeld. Of ‘Freelance tekstschrijver online teksten’.

Vooral bij dienstverlening lopen mensen (jouw potentiële klanten) nog wel eens tegen een probleem aan waarvoor ze de oplossing (jouw dienst) nog niet kennen. Probeer daarom ook wat problemen te omschrijven waar jouw dienst de perfecte oplossing voor is. Voorbeeld van een probleem: ‘Geen tijd om zelf te bloggen’ (oplossing: besteed het bloggen uit).

Vraag rond in je omgeving aan bijvoorbeeld familie en vrienden waar zij op zouden zoeken (zonder daarbij woorden in hun mond te leggen). Wie weet komen zij ook wel met een aantal heel waardevolle zoektermen die je toe kunt voegen aan jouw lijstje.

Zo wees iemand uit mijn familie me op de zoektermen ‘websiteschrijver’ en ‘content writer’. Hier zou ik zelf nooit op gekomen zijn, maar misschien zoeken wel meer mensen hierop die niet thuis zijn in mijn vakgebied. Het is dus zeker het onderzoeken waard.

Een voorbeeld

Ik als tekstschrijver / copywriter voor online teksten zou een lijstje kunnen maken, zoals bijvoorbeeld hieronder.

  • Tekstschrijver inhuren
  • Copywriter inhuren
  • Blogger inhuren
  • Freelance tekstschrijver nodig
  • Freelance copywriter nodig
  • Freelance blogger nodig
  • Freelance tekstschrijver inhuren
  • Freelance copywriter inhuren
  • Freelance blogger inhuren
  • Freelance tekstschrijver Heerhugowaard
  • Freelance copywriter Heerhugowaard
  • Freelance blogger Heerhugowaard
  • Tekstschrijver gespecialiseerd in online teksten
  • Tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten
  • Copywriter gespecialiseerd in online teksten
  • Copywriter gespecialiseerd in webteksten
  • Geen tijd om zelf te bloggen
  • Copywriting uitbesteden
  • Etc

Is al een flinke lijst, he? En geloof me ik weet er nog veel meer. Maar ter illustratie is dit wel even mooi zo. Nu kunnen we verder met stap 2.

Stap 2. Google deze woorden

Tik een aantal zoektermen van jouw lijstje uit de vorige stap in Google in en kijk naar de woorden waar Google Suggest mee komt en naar de alternatieve zoekwoorden van Google onderaan de zoekresultaten. (Google Suggest zijn de suggesties die Google doet wanneer je begint met tikken in de zoekbalk, dat uitklaplijstje zeg maar.)

Als ik bijvoorbeeld ‘Freelance tekstschrijver inhuren’ in Google intik, komt Google met de volgende suggesties en alternatieve zoektermen:

  • Uurtarief tekstschrijver 2017
  • Tarief beginnend tekstschrijver
  • Tarief tekstschrijver per pagina
  • Copywriter prijs per woord
  • Hoeveel woorden schrijft een tekstschrijver per uur
  • Tarief blog schrijven
  • Uurtarief tekstschrijver overheid
  • Seo teksten tarief

Vergelijk deze alternatieve zoekwoorden met jouw lijstje en voeg de voor jou nuttige zoekwoorden toe aan je lijstje. Hier kun je nog weer verder op doorzoeken in Google of in een analysetool.

Stap 3. Onderzoek de zoektermen met een zoekwoorden analysetool

Als we naar de vorige stap kijken, lijkt het erop dat er vooral veel gezocht wordt op de vraag wat een freelance tekstschrijver nou eigenlijk kost. Ik zou hier wat verder onderzoek naar kunnen doen door de woorden die er nu al aan gekoppeld zijn te bekijken met een gratis zoekwoorden analysetool en te kijken naar het zoekvolume. Want dat zegt echt wat over hoeveel er op wordt gezocht.

We gaan nu verder onderzoek doen en in het gunstigste geval komen daar ook weer allerlei zoektermen uit. Het doel is echter om uiteindelijk de voor jou belangrijkste zoekwoorden er tussen uit te pikken. Dus welke voor jou het meest relevant en interessant zijn om op gevonden te worden.

We gaan de zoekwoorden invullen in een zoekwoorden analysetool. Een voorbeeld van een gratis analysetool is de Google Keyword Planner: de Google Ads Zoekwoordplanner.

Het nadeel van deze analysetool is echter dat het je steeds lastiger gemaakt wordt om deze te gebruiken zonder te adverteren. Eigenlijk dwingen ze je nu om een actieve advertentie te hebben lopen voordat je de zoekwoordenplanner kunt gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek gratis

Gelukkig zijn er ook nog gratis alternatieven, zoals:

  • Ubersuggest.io: Eén van de weinige zoekwoordplanners waarbij je de zoekvolumes nog gratis te zien krijgt van de specifieke zoekwoorden.
  • Keywordtool.io: Het leuke van deze zoekmachine is dat je hiermee ook de zoektermen uit bijvoorbeeld de zoekmachine Bing kan onderzoeken en kan kijken naar suggesties voor vragen waarop mensen kunnen zoeken.

Ik zelf ga aan de slag met übersuggest en vul daar wat zoektermen uit stap 2 in.

Qua zoekvolume doen deze woorden het niet heel erg goed (tussen de 10 en 20 per keer per maand wordt er gemiddeld op gezocht). Als ik echter een zoekterm die er op lijkt invul ‘Tarief tekstschrijver’ zie ik dat hier meer op wordt gezocht (70 keer per maand). 

Stap 4. Selecteer zoekwoorden voor jouw website

Noteer de zoektermen die jij belangrijk vindt voor jouw product/dienst en waar jij op gevonden zou willen worden. Bekijk hoeveel er op wordt gezocht en kijk ook naar de concurrentie. Wat voor pagina’s hebben zij al over dit onderwerp geschreven?

Als het zoekvolume van een bepaald zoekterm erg hoog is, zijn de bezoekersaantallen vaak ook hoog. Mits je hoog in de zoekresultaten verschijnt op dit zoekwoord! En dat is lastig, want bij zoekwoorden met een groot zoekvolume, is de concurrentie vaak ook groter (en dus lastiger om mee te scoren in Google). Daarom kun je soms juist beter kiezen voor een zoekterm met een wat kleiner zoekvolume. De kans dat je daarmee hoog in Google scoort is groter.

Kies uit deze hele waslijst met zoektermen en de bijbehorende zoekvolumes dus uiteindelijk welke voor jou het meest interessant zijn en waar jij denkt op te kunnen scoren. Maar laat je niet gek maken. Als jij denkt dat je over een bepaalde zoekterm betere informatie kan geven dan jouw concurrentie (en het is relevant voor jouw websitebezoekers), probeer het dan gewoon.

Stap 5. Aan de slag

Ga aan de slag met deze gekozen zoekwoorden/zoektermen. Zorg ervoor dat de informatie waar potentiële bezoekers (lees: klanten!) naar op zoek zijn te vinden is op jouw website. En zorg ervoor dat dit de beste informatie is die er online te vinden is over dat onderwerp.

Let wel op: schrijf niet met het doel om hoger in de zoekresultaten van Google te komen, maar schrijf met het doel om de zoekers zoveel mogelijk van de juiste (relevante) informatie te voorzien. Je zult zien dat Google je zal belonen.

O, ja, voordat je begint met schrijven: lees hier nog even de basistips over hoe jij jouw teksten hoger in Google kunt krijgen. Hierin lees je o.a. hoe je een zoekmachinevriendelijke tekst schrijft. Want het is leuk om te weten waarover je moet schrijven, maar het is ook wel fijn om te weten hoe je er vervolgens een goede tekst van maakt die scoort in Google.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.