waardevolle zoekwoorden
Blog

Hoe vind je waardevolle zoekwoorden?

In mijn blog ‘Zoekwoorden onderzoek Google’ legde ik uit hoe je jouw zoekwoorden kunt bepalen. Maar hoe weet je of jouw zoekwoorden waardevol zijn? In deze blog leg ik je uit hoe je waardevolle zoekwoorden vindt.

Wat zijn waardevolle zoekwoorden?

Waardevolle zoekwoorden zijn zoekwoorden met een commerciële intentie, ofwel koopintentie. Say what? Het gaat om zoekwoorden met een intentie om een conversie te verrichten op jouw website of webshop. Dit zijn zoekwoorden waarbij de kans groot is dat degenen die er op zoeken een actie zullen uitvoeren op jouw website of in jouw webshop. Zoals het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop.

Deze ‘koop’ zoekwoorden zijn bijvoorbeeld woorden als:

  • Uitbesteden
  • Kopen
  • Bestellen
  • Laten (doen)
  • Inhuren
  • Aanbieding
  • Korting
  • Goedkoop / goedkope
  • Betaalbare
  • Prijs
  • Meest gekozen
  • Beste
  • Ervaringen
  • Vergelijken

Aan deze zoekwoorden kun je al ‘zien’ dat iemand van plan is, of zich in ieder geval aan het oriënteren is, om iets te kopen of uit te besteden.

Waarom waardevolle zoekwoorden?

Waardevolle zoekwoorden zijn belangrijk. Zoals de naam al zegt, zijn deze zoekwoorden namelijk ‘waardevol’. Als je je bezighoudt met zoekwoorden waar veel op gezocht wordt (en waar de concurrentie niet al te hoog bij is) zul je ongetwijfeld veel bezoekers naar je website krijgen. Alleen is de kans dat zij ook converteren op je website of in je webshop niet per se groot. De kans dat iemand die al wat gerichter aan het zoeken is (dus met zoekwoorden die een commerciële intentie hebben) converteert op je website is vele malen groter.

Kort gezegd: waardevolle zoekwoorden leveren je geld op.

Hoog zoekvolume

En waardevolle zoekwoorden zijn leuk, maar er moet natuurlijk wel op gezocht worden (klein detail). Anders verdien je er nog geen drol aan. Daarom speelt ook bij deze zoekwoorden de zoekvolume nog steeds een grote rol. Met een eenvoudig zoekwoorden onderzoek kun je dit al nagaan. In deze blog leg ik zo’n zoektermen onderzoek stap voor stap uit.

Weinig concurrentie

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn errug leuk! De kans op meer bezoekers naar jouw website, webshop of blog is dan namelijk aanzienlijk groter. Echter is de kans op meer concurrentie ook groot. En dan is het weer lastiger om een nummer 1 positie in Google te scoren… Daarom zou het mooi zijn als jouw zoekwoorden niet alleen een hoog zoekvolume hebben, maar ook nog eens weinig concurrentie hebben. Dan heb je een gat in de markt te pakken!

Samengevat

Zoekwoorden zijn waardevol wanneer ze aan de volgende eisen voldoen:

  • Ze hebben een commerciële intentie.
  • Er wordt veel op gezocht.
  • Er is weinig concurrentie.

Gat in de markt te pakken?

Gefeliciteerd! Weten hoe je met de gevonden zoekwoorden kunt scoren in Google? Lees dan ook mijn blog ‘Basistips: Jouw teksten hoger in Google’.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Dan kun je uiteraard altijd (geheel vrijblijvend) contact met me opnemen via het contactformulier.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.