hoger in google
Blog

Basistips: Jouw teksten hoger in Google

In deze blog lees je de basistips om hoger in Google te komen met jouw teksten. Zo kun je met wat simpele trucjes zelf snel aan de slag met het schrijven van een zoekmachinevriendelijke tekst.

SEO

Je hebt er vast weleens van gehoord, de term SEO. Ofwel Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Kort gezegd komt het er op neer dat je jouw webteksten zó schrijft dat ze beter vindbaar zijn in zoekmachines als Google.

Klinkt allemaal heel technisch (en eerlijk gezegd is dat het ook wel een beetje), maar met deze basistips voor SEO kom je al een heel eind! (En hoef je je nog niet zozeer met het technische gedeelte bezig te houden.)

Stel de lezer centraal

Hoe verleidelijk het ook is om speciaal voor de zoekmachine te schrijven, doe het niet! Als je de lezer centraal stelt bij het schrijven van jouw tekst, kom je vanzelf hoger in Google. Waardevolle informatie wordt namelijk beloont door Google. (Jeeej!)

Waardevolle informatie

Hoe je waardevolle informatie voor jouw lezer schrijft? Nou, door je te verdiepen in de lezer. Vraag jezelf het volgende af:

  • Wat wil hij weten?
  • Waar zoekt hij op? (Welke zoekwoorden / zoektermen gebruikt hij hiervoor in de zoekmachines?)

Zorg ervoor dat de zoekopdracht van de lezer aansluit bij de informatie die er te vinden is op jouw website. En beter nog: dat hij geen vragen meer heeft na het lezen van jouw pagina. Tadááá: je hebt nu al waardevolle content.

Trefwoorden zoekmachine achterhalen

Maar hoe kom je er dan achter welke zoektermen de lezer gebruikt voor jouw onderwerp? Dit doe je eigenlijk door je verstand te gebruiken en logisch na te denken. Ga daarnaast zelf eens op onderzoek uit. Vul wat zoekwoordcombinaties in op Google en kijk ook naar de gerelateerde zoekopdrachten. Probeer deze trefwoorden terug te laten komen in jouw tekst en tussenkopjes (mits het relevant is!).

Schrijf de beste online tekst

En als je dan toch bezig bent waardevolle informatie te schrijven, doe het dan meteen goed (lees: beter dan jouw concurrenten). Zoek op het onderwerp in Google en bekijk eens wat er nu al over te vinden is. Zorg ervoor dat jouw tekst de meest waardevolle informatie bevat die online (of, nou ja, in Nederland) te vinden is over dat onderwerp. Beantwoord alle mogelijke vragen waar de lezer mee kan zitten, maar let op: houdt het wel bij dat ene onderwerp.

Schrijf een goede kop

Naast dat dit goed is voor de leesbaarheid van jouw tekst, is dit ook goed voor jouw positie in de zoekmachines. Verwerk het zoekwoord (of de zoekwoordencombinatie) in jouw kop. Zo weet de lezer meteen dat hij goed is op jouw pagina. Door middel van de tussenkopjes laat je jouw lezer weten wat er verder nog te vinden is op de pagina en ziet hij snel of hij aan het juiste (web)adres is of niet.

Gebruik afbeeldingen

En voorzie deze van jouw keyword(s) in de alt-tekst. Let er wel op dat de afbeelding wat toevoegt aan de tekst.

Maak gebruik van linkjes

En dan bedoel ik zowel interne als externe. Link door naar waardevolle pagina’s voor jouw lezer. Op die manier ben jij ook bezig met jou lezer zo goed mogelijk van informatie te voorzien.

Minimaal 300 woorden

Om content te maken die zoekmachines als waardevol kenmerken, moet jouw tekst bij voorkeur 300 woorden of meer bevatten. Let er wel op dat je niet schrijft om het schrijven maar ten alle tijden de lezer voorziet van nuttige informatie. Zorg er daarnaast voor dat jouw tekst goed leesbaar is, want ook dat draagt bij aan een hogere positie in Google.

Yoast SEO plugin

Werk je met WordPress? Installeer dan de Yoast SEO plugin. De Yoast SEO Plugin is een super handige (gratis!) plugin die jou precies laat weten wat je aan je tekst moet wijzigen om hoger in Google te komen. Daar heb je wat aan!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.