schrijven voor het web
Blog

Basis: schrijven voor het web

Het schrijven van een tekst is één ding, maar het schrijven van een online tekst is een heel ander ding! Schrijven voor het web is een vak apart. Om ervoor te zorgen dat jouw websitebezoekers niet direct wegklikken bij het zien van jouw tekst, heb je hier wat tips voor het schrijven van een webtekst.

Geen lappen tekst

Heb je naast je website nog een krant, magazine of andere printuiting? En denk je dat je die teksten wel even één op één kunt overnemen op jouw website? Wrong! Op een website is niets zo onaantrekkelijk als een hele lap tekst. Bezoekers lezen dat niet en weten niet hoe snel ze weer weg moeten zijn als ze op zo’n pagina belanden.

Nog een tip wat dit betreft: bekijk jouw webtekst eens op je mobiel. Moet je wel héél lang scrollen voordat er een stukje witruimte te bekennen is? Dan is er werk aan de winkel. Jouw teksten moeten namelijk makkelijk en vluchtig te lezen zijn, ofwel scanbaar zijn. Hoe je dit doet lees je in de volgende alinea.

Maak jouw teksten scanbaar

Een tekst schrijven die makkelijk te scannen is, doe je o.a. door:

  • Een goede kop (H1) te schrijven die meteen vertelt waar de pagina over gaat.
  • Duidelijke tussenkopjes (H2, H3, enz) die direct informeren over het onderwerp.
  • Gebruik te maken van veel alinea’s.
  • Opsommingen in bullets weer te geven.

Bezoekers van websites zijn vluchtige lezers en willen in één opslag zien waar een tekst over gaat. Als ze niet snel genoeg kunnen achterhalen of jouw tekst de informatie bevat waar ze naar op zoek zijn, zijn ze binnen no time weg en gaan ze gewoon weer naar de volgende website.

Belangrijkste info eerst

Dit wordt ook wel de omgekeerde piramide genoemd. Wanneer je schrijft volgens de omgekeerde piramide, begin je met de belangrijkste informatie en zet je het minst belangrijke helemaal onderaan. Websitebezoekers lezen namelijk zelden een tekst helemaal tot het eind. Zaak is daarom om de lezer snel duidelijk te maken dat ze op de juiste pagina zijn beland en dat ze hier kunnen vinden waar ze voor gekomen zijn.

Schrijf actief

Vermijd het gebruik van de woorden ‘kunnen’, ‘worden’ en ‘zullen’. Dit zorgt voor onnodige lange (en saaie) zinnen. Actieve zinnen zijn prettiger te lezen, korter en duidelijker. Een voorbeeld:

  • Passief: ‘Wanneer je onderstaand formulier invult, kun je kans maken op een reis naar Disneyland.’
  • Actief: ‘Vul onderstaand formulier in en maak kans op een reis naar Disneyland.’

Gebruik korte zinnen

Houd je zinnen kort. Gebruik niet teveel tussenzinnen. Vaak lezen deze teksten al niet heel erg prettig, maar online is dit helemaal niet fijn. Wanneer een websitebezoeker teveel moeite moet doen om jouw tekst te begrijpen, is hij zo weer weg.

Gebruik niet te moeilijke woorden

Hoe hoogopgeleid jouw bezoekers ook zijn, voor het web geldt over het algemeen dat je het simpel moet houden. Dit brengt tevens voordelen met zich mee, want een eenvoudige tekst wordt:

  • beter begrepen,
  • sneller gelezen,
  • en beter onthouden.

Beperk je tot één onderwerp

Wat is het doel van je tekst? Houd je dan aan dat doel. Zorg ervoor dat hetgeen waar de bezoeker voor is gekomen te vinden is op die bewuste pagina. Wil je graag toch nog andere dingen kwijt? Maak hier dan een aparte pagina voor en verwijs er eventueel naar met een interne link. Mocht de lezer ook in dat onderwerp geïnteresseerd zijn, klikt hij vanzelf wel verder.

En dan?

Leuk natuurlijk deze tips voor het schrijven van een goede online tekst, maar nog leuker is het als deze tekst ook nog eens gevonden wordt! Hoe je dáárvoor kunt zorgen leg ik je uit in mijn blog: ‘Basistips: Jouw teksten hoger in Google‘.

4 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.